Nvidia groot in VR

Er wordt continue geschreven over bedrijven achter innovaties zoals zelfrijdende auto’s en VR. De kracht die veel van deze bedrijven aandrijft is echter Nvidia. Het bedrijf heeft een sterke fundering voor de toekomst gelegd en is daarom bijzonder bullish.

Nvidia groot in VR

Zelfrijdende auto’s en virtual reality zijn twee van de populairste trends. Er zijn veel zichtbare spelers op de markt zoals Tesla, maar het bedrijf dat dit voorpaginanieuws mogelijk maakt is Nvidia. Het zou goed mogelijk zijn dat de aandelen voordeel gaan halen uit deze trends.

Nvidia is een bedrijf dat computerchips produceert, en haalt 80% van zijn inkomsten uit GPU’s (graphic processing units). Deze worden in veel desktopcomputers gebruikt. Een ander product dat ze verkopen is de SoC (system-on-chips) die vaak gebruikt wordt in mobiele apparaten. 70% van alle desktopcomputers maakt tegenwoordig gebruik van componenten van het concern. Reeds is aangekondigd dat deze ook gebruikt zullen worden in Microsofts nieuwe Surface desktopcomputer. Naast onderdelen voor desktopcomputers, brengen de componenten die voor andere technologieën worden gemaakt de potentie voor veel meer groei.

Zelfrijdende auto’s

Tesla kondigde in oktober aan dat het zijn vorige chipmaker voor zelfrijdende auto’s heeft vervangen door Nvidia, en in het vervolg zijn chips zal gebruiken. Het geautomatiseerde rijtechnologie de ‘Drive PX 2’ geeft voertuigen grotere verwerkingscapaciteit voor visuele data en het vermogen dit te gebruiken om specifieke van situaties afhankelijke beslissingen te nemen. Met de recent gelanceerde Xavier SoC gaat het bedrijf nog een stap verder. Nvidia werkt ook met andere bedrijven waaronder de Chinese zoekmachine Baidu, die zich ook op zelfrijdende auto’s richt en deze binnen een paar jaar wil introduceren.

De afzet van Nvidia’s automotive segment is het afgelopen jaar explosief gestegen met 57% procent en de kans is groot dat technologie voor zelfrijdende auto’s nog veel meer groei zal creëren. Alleen al de deal met Tesla zou afhankelijk van de vraag, honderden miljoenen kunnen betekenen en dan wordt nog niet eens gekeken naar de mogelijke groei door andere autofabrikanten die in de markt van zelfrijdende auto’s opereren.

Virtual reality

Virtual reality heeft veel aandacht gekregen voor de manier waarop het gebruikt kan worden voor persoonlijke media, social media, videospellen, video conferencing en vergaderingen. Voor de creatie van een realistische virtual reality ervaring is veel grafische kracht nodig en daarmee ontzettend goed presterende GPU’s. Inschattingen naar de omvang van deze kans variëren nogal, tussen de $70 miljard (door TrendForce) tot $120 miljard (Digi-Capital) rond 2020.

Nvidia wordt al gauw één van de grootste namen in het veld. Terwijl het al een van de leiders van GPU’s voor videospellen is, kondigde het eerder dit jaar grafische kaarten aan die laptops VR-ready moeten maken. Deze zomer had slechts een fractie van de laptops VR-mogelijkheden. Het concern gaf dit jaar grafische kaarten uit die gebaseerd zijn op hun Pascal-architectuur die het gat tussen laptops en desktopcomputers dichten. Ter illustratie: een virtual reality systeem als de Oculus Rift heeft een zware grafische kaart nodig.

Het bedrijf boekt grote vooruitgang in veel van de interessantste, spannendste industrieën met hoge potentie in de technologiesector. Naast zelfrijdende auto’s en VR drijft Nvidia ook andere kunstmatige intelligentie toepassingen, videogame consoles en veel andere technologieën.

Als resultaat hiervan worden aandelen verkocht tegen 37 keer de geprojecteerde winst voor het aankomende jaar. Dat is zeker niet goedkoop in vergelijking met S&P500’s gemiddelde van 18 keer de geprojecteerde winst van het aankomende jaar.

Nvidia bevindt zich echter in een positie waarin het zoveel verschillende industrieën met hoge potentie aandrijft; deze aandelen lijken een zeer goede koop te zijn.

Het bericht Nvidia groot in VR verscheen eerst op The Asset.

Lees hier het hele artikel

november 30 13:27 2016 Print dit artikel