AFM wil beleggingsreclame meer in balans brengen

“Reclames over beleggingsproducten moeten een evenwichtig beeld geven van de voor- en nadelen van een product.” Eventuele risico’s moeten expliciet worden benoemd en de rol van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) moet duidelijk zijn. Dat stelt de toezichthouder op basis van een onderzoek waarin is gekeken naar het effect van reclame-uitingen op beleggers.

AFM wil beleggingsreclame meer in balans brengenDe AFM vraagt aanbieders van effecten deze adviezen in acht te nemen als ze reclame opstellen. Aanbieders van effecten zijn volgens de financiële waakhond bij reclame-uitingen gehouden aan de Wft. Uit eerdere onderzoeken bleek dat reclames een belangrijke rol spelen in het besluit van beleggers om een product aan te schaffen.

De AFM heeft hier recent nader onderzoek naar gedaan. Hierin werd aan meer dan duizend consumenten fictieve reclames voor beleggingen getoond. De reclames verschilden in de weergave van de voor- en nadelen van een product, de omschrijving van risico’s en de verwijzing naar het toezicht van de AFM.

Uit dit onderzoek volgt een aantal adviezen voor aanbieders van beleggingsproducten. De adviezen richten zich op het geven van een evenwichtig beeld van het beleggingsproduct, het gebruiken van heldere taal en het geven van een duidelijk beeld van de rol van de AFM.

De toezichthouder keurt reclame-uitingen niet vooraf goed. “Het blijft de verantwoordelijkheid van de aanbieder om te voldoen aan de wet- en regelgeving. De AFM kan optreden tegen gepubliceerde reclames als deze consumenten op het verkeerde been dreigen te zetten.”

De AFM heeft in haar beleidsregel informatieverstrekking uit 2013 voorbeelden opgenomen van hoe zij omgaat met de wettelijke normen voor reclames. Deze zijn niet specifiek van toepassing op aanbiedingen van effecten, maar geven wel een beeld van de wijze waarop de AFM invulling geeft aan open normen.

Het bericht AFM wil beleggingsreclame meer in balans brengen verscheen eerst op The Asset.

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
februari 29 14:57 2016 Print dit artikel