Air France-KLM niet lang meer een hoogvlieger

Zijn de cijfers van Air France-KLM echt zo mooi als de euforie doet vermoeden na de herbenoeming van Pieter Elbers als een van de topmannen van het luchtvaartconcern?

Voor de nationalistische gevoelens is het fijn dat KLM wederom het rendement van het groepsconcern stut. Macrocijfers en de prognoses wijzen er echter op dat een stijging van de nettowinst vooral moet komen uit kostenbesparingen, want op een krachtige toename van de omzet hoeft wederom niet te worden gerekend.

Tegenvallend is het uitblijven van een mooie stijging van de opbrengst per stoel per kilometer (EASK) in combinatie met een verslechtering van de marge per stoel per kilometer. De economische risico’s lijken toe te nemen bij een toename van de bandstofkosten.

Op jaarbasis steeg de geconsolideerde omzet met 2,5% tot 26,5 miljard euro, mede door een stijging in het vierde kwartaal van 4,1% tot 6,5 miljard euro. Op jaarbasis daalde het bedrijfsresultaat van Air France-KLM met 11,5% naar 4,2 miljard euro tegen een afname van 20% in het vierde kwartaal. De nettowinst steeg met 151% tot 409 miljoen euro tegen een verbetering van 77% in het vierde kwartaal.

Voor een positieve beursreactie is voldoende ruimte. Het aandeel noteert op 10,37 euro vrijwel onderin de bandbreedte op dagbasis. De bovengrens ligt op 11,50 euro, zowel op dag- als op weekbasis. Daarna moeten de pootjes van de haussiers weer op de grond komen.

 

Air France-KLM niet lang meer een hoogvliegerBekijk ook:

Meer van dit soort tips ontvangen? Volg Bull Up op: Facebook en/of Twitter.

Lees hier het hele artikel

  Categories:
februari 20 14:24 2019 Print dit artikel

Toon meer artikelen

Over de auteur

Cashcow

Cashcow is het multimediale platform voor particuliere beleggers in Nederland. Het platform geeft inzicht in onder andere beleggingsfondsen, vermogensbeheer, vastgoed(fondsen), online beleggen, fiscale beleggingsmogelijkheden en andere alternatieve beleggingsvormen. Bovenmatige interesse is er voor nieuwe investeringsmogelijkheden.

Toon meer artikelen