Brand New Day breekt door de grens van 1 miljard

Dit is de boodschap van bestuurders van de online aanbieder van vooral pensioenoplossingen bij de presentatie van de jaarcijfers. Het aantal klanten steeg vorig jaar met 22 procent naar 127.000 en het vermogen nam toe met 31 procent tot 1,046 miljard euro. 

Vermogen verdubbelen

Algemeen directeur Kalo Bagijn zegt in het begeleidende persbericht dat hij verwacht dat het vermogen binnen twee jaar zal verdubbelen. Met dit doel voor ogen zijn de investeringen inmiddels ‘fors opgeschroefd.’ 

Bij de start in 2010 richtte Brand New Day zich vooral op particulieren die op een fiscaal aantrekkelijke manier willen beleggen voor hun pensioen. In 2012 introduceerde het bedrijf ook collectieve diensten, met name in de vorm van een premie pensioen instelling (PPI). 

Zo’n 25 procent van het vermogen onder beheer is afkomstig van collectieve contracten, de overige 75 procent is van individuele klanten, geeft directeur beleggingen Arend Jan Velsink (foto) in een toelichting tegenover Fondsnieuws aan.

‘De PPI loopt nog achter en is ook nog niet winstgevend, maar dit jaar verwachten we het break-even punt te bereiken’, vertelt Velsink. De individuele dienstverlening bereikte dit punt in 2013.

Heel Brand New Day boekte in 2015 een winst van 830.000 euro. 

Een voordeel van de collectieve contracten is dat werkgevers instaan voor maandelijkse inleg. Bij individuele particuliere beleggers blijkt dit bedrag van maand op maand nog al eens te variëren. 

Maar genoeg voor de verdubbeling van het vermogen binnen twee jaar zal dit niet zijn. De echte groei moet dus komen van nieuwe klanten en nieuwe producten, aldus de directeur beleggingen. 

Online vermogensbeheer

‘Binnenkort komen we ook met een oplossing voor online vermogensbeheer’, zegt hij. ‘Nu zijn we puur execution only, maar we zien toegevoegde waarde in een beheervariant.’ 

Dit is het domein van online aanbieders Alex van BinckBank en Evi van Van Lanschot. In dit hogere segment van de markt liggen ook de ingelegde bedragen hoger.

Het gaat hierbij vaker om vermogensopbouw buiten het fiscaal aantrekkelijke pensioensparen. ‘We willen wat kunnen betekenen op vermogensopbouw in alle peilers’, zegt Velsink. ‘We willen het palet compleet maken.’ 

Dit is ook de drijfveer achter de voorziene uitrol van ‘pensioenrobotisering’. Klanten moeten bijgestaan en op koers richting hun beleggingsdoelen gehouden worden door een robo-adviseur.

Vanguard

De laatste innovatie die Brand New Day aankondigt is de introductie van een nieuw dividendefficiënt wereldindexfonds van Vanguard​, dat als vervanger dient voor het huidige standaard wereldaandelenfonds. Door een slimmere structuur van het nieuwe fonds hoeven beleggers niet zelf de teruggave van dividendbelasting meer te regelen.

Velsink: ‘Dit maakt het fiscaal transparanter en leidt tot lagere belastingen. Per jaar betekent dit 40 basispunten meer rendement.’  

 

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
april 14 08:50 2016 Print dit artikel