Adobe; marktleider in creatieve software

Adobe werd opgericht in 1982 en is gevestigd in San José, Californië. Van oudsher heeft het bedrijf zich gericht op creatieve software, maar meer recent gaat de focus ook naar digitale marketingsoftware. Adobe is vooral bekend om Adobe Flash, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Acrobat Reader, het Portable Document Format (PDF) en Adobe Creative Cloud. Van een innovatieve groeier is het bedrijf de laatste jaren geworden tot onderdeel van de gevestigde technologie-orde.

Auteur: Martine Hafkamp, algemeen directeur Fintessa Vermogensbeheer

Adobe is marktleider binnen de sector. De producten worden gebruikt door een breed scala aan afnemers zoals fotografen, video editors, game-ontwikkelaars en vele anderen. De producten en diensten zijn in te delen in grofweg drie segmenten. Het eerste betreft digitale media en is goed voor het grootste gedeelte van de omzet, 73 procent. Hieronder vallen Creative Cloud (Photoshop, Illustrator, Acrobat, Premiere, InDesign en Express) en Document Cloud (PDF en elektronische handtekeningen). Creative Cloud maakt 83 procent uit van Digitale Media en Document Cloud de overige 17 procent.

Een tweede segment vormt Digital Experience. Dit betreft e-commerce en online marketing, een poging van Adobe middels kunstmatige intelligentie bedrijven te helpen om hun prestaties te verbeteren op het gebied van marketing. In het segment Digitale Media heeft Adobe nauwelijks concurrentie. Om te kunnen blijven groeien is men zich ook op dit tweede segment gaan richten. Het maakt 24 procent uit van de omzet. Een derde segment tenslotte vormt Publishing en Advertising, goed voor de overige 3 procent van de omzet. Dat houdt zich bezig met web conferencing, e-learning en document publishing.

Adobe geldt als een Software-as-a-Service bedrijf (SaaS) en genereert zijn inkomsten in de vorm van abonnementen. Gebruikers kopen de producten niet langer, maar kunnen zich abonneren en betalen een maandelijks bedrag. Adobe was één van de pioniers die dit betalingssysteem is gaan hanteren en dat heeft goed uitgepakt. Maar liefst 92 procent van de inkomsten komen voort uit abonnementen. Het grote voordeel hiervan is de constante inkomstenstroom. Tevens zijn de marges op deze abonnementen groot.

Goed werk

Adobe; marktleider in creatieve softwareIn de afgelopen vijf jaar heeft het management goed werk geleverd. Zo groeide de omzet van 7,3 naar 15,8 miljard dollar in deze periode; een jaarlijkse groei van 21,3 procent. Dat is zelfs nog meer dan bijvoorbeeld Alphabet. In dezelfde periode groeide de winst van 1,69 naar 5,26 miljard dollar. Het eerste coronajaar bleek achteraf een absoluut topjaar. Daarna lijkt de groei iets af te zwakken. Zo bleek de omzet het afgelopen jaar slechts met 9 procent te zijn toegenomen.

Afgelopen maart publiceerde Adobe zijn meest recente kwartaalcijfers. De omzet was met 4,26 miljard dollar iets hoger dan verwacht. Dat gold ook voor de winst, 3,37 dollar per aandeel. Door de groei van slechts 9 procent en vooral de bescheiden outlook ging de koers met bijna tien procent onderuit. Belangrijk hierbij was tevens het feit dat Adobe vanwege de oorlog in Oekraïne heeft besloten alle verkopen en diensten in Rusland en Belarus stop te zetten. Beide landen maken overigens maar 0,5 procent uit van de totale omzet van Adobe. Echter, had het bedrijf besloten in beide landen actief te blijven dan was de schade waarschijnlijk groter geweest.

Dat de groei enigszins is afgezwakt is niet vreemd. De vergelijksbasis met het eerste coronajaar (een topjaar) is immers niet eenvoudig. Bovendien is Adobe uitgegroeid van een innovatieve snelle groeier tot één van de toonaangevende technologiebedrijven in de wereld en dan wordt handhaven van dubbelcijferige groei steeds lastiger. Het is één van de redenen waarom het bedrijf zich ook is gaan richten op het segment online marketing.

Het aandeel Adobe heeft de afgelopen vijf jaar de S&P 500 met 15 procent gemiddeld per jaar outperformed (inclusief de koersdaling van de laatste tijd). Het aandeel bereikte z’n hoogste punt ooit in november vorig jaar met 691 dollar. Adobe is al jarenlang een prachtig aandeel, maar veel te duur. Waar de huidige daling in technologiefondsen eindigt weet niemand, maar Adobe is een zeer winstgevend bedrijf met producten die nog vele jaren gebruikt blijven worden. Tegen de huidige koers bedraagt de verwachte koerswinstverhouding voor 2022 29,6. Adobe keert geen dividend uit. Wel kocht Adobe het afgelopen kwartaal 3,8 miljoen eigen aandelen in. De balans is uiterst solide. Veel schulden heeft het bedrijf niet en tegenover de schulden staat een evenzo grote cashpositie. De outlook was voorzichtig, maar het management staat er om bekend conservatieve verwachtingen uit te spreken. Adobe is nog steeds niet goedkoop, maar het is wel een kerngezond bedrijf en één van de beste SaaS-beleggingen. Samen met de ontwikkelingen die zich voordoen op het gebied van thuiswerken (gaat ook na de pandemie verder) en digitalisering maakt dat Adobe nog steeds tot een kansrijke belegging voor de lange termijn.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Adobe in portefeuille.

Lees hier het hele artikel

mei 23 06:00 2022 Print dit artikel

Toon meer artikelen

Over de auteur

Cashcow

Cashcow is het multimediale platform voor particuliere beleggers in Nederland. Het platform geeft inzicht in onder andere beleggingsfondsen, vermogensbeheer, vastgoed(fondsen), online beleggen, fiscale beleggingsmogelijkheden en andere alternatieve beleggingsvormen. Bovenmatige interesse is er voor nieuwe investeringsmogelijkheden.

Toon meer artikelen