Adverteerders blijven Amazon trouw

Naar aanleiding van de publicatie van de kwartaalcijfers raakte Snap, het moederbedrijf van de app Snapchat, meer dan een derde aan beurswaarde kwijt. Het social mediabedrijf voor video- en fotoberichten leed meer verlies dan waarop vooraf was gerekend en de omzetgroei was de laagste sinds de beursintroductie in 2017. Snap gaf als voornaamste reden voor de tegenvallende cijfers aan dat grote bedrijven hun advertentiebudgetten wegens de economische onzekerheden verlagen.

Auteur: Martine Hafkamp, algemeen directeur Fintessa Vermogensbeheer

Het was een voorbode van tegenvallende resultaten bij een aantal andere social mediabedrijven die met hun verdienmodel ook hoofdzakelijk afhankelijk zijn van adverteerders. De inkomsten van Meta, moederbedrijf van Facebook, en het digitale prikbord Pinterest bleken eveneens sterk onder druk te hebben gestaan. Omdat beleggers de bui al dachten te zien hangen, daalden in reactie op die tegenvallers en vooruitlopend op de publicatie van de eigen kwartaalcijfers ook de aandelen van Alphabet en Amazon respectievelijk 8 en 6,5 procent in waarde.

Geen vuiltje

Nadat er bij Alphabet geen vuiltje aan de lucht bleek, publiceerde vervolgens Amazon de resultaten over het tweede kwartaal. De omzet groeide in het afgelopen kwartaal met 7 procent naar 121,23 miljard dollar, terwijl er op 119,09 miljard dollar werd gerekend. Een jaar geleden profiteerde de e-commerce tak van Amazon nog van de sterk gestegen online verkopen als gevolg van de coronamaatregelen. Die online verkopen bleven, zonder rekening te houden met valuta-effecten, het afgelopen kwartaal gelijk. In dollars gemeten was de omzet slechts met 4 procent gedaald. De omzet van de fysieke winkels liet daarentegen een stijging zien van 12 procent op jaarbasis.

Adverteerders blijven Amazon trouwVan de onlineverkopen komt inmiddels 57 procent voor rekening van derde partijen. Dit is het hoogste percentage ooit. Derde partijen die gebruik maken van de platforms van Amazon betalen hiervoor een fee. De opbrengsten daarvan liggen met 3,3 miljard dollar aan de bovenkant van de verwachtingen.

De prestaties van Amazon Web Services blijven onverminderd sterk. De inkomsten uit de clouddienstverlening stegen boven verwachting met 33 procent op jaarbasis naar 19,74 miljard dollar. Van alle omzetcijfers kwam de grootste positieve verrassing uit de advertentie-inkomsten. In tegenstelling tot Facebook, die voor het eerst in haar bestaan een daling van de inkomsten uit advertenties moest melden, stegen de advertentie-inkomsten bij Amazon met maar liefst 18 procent.

Winst

De winstgevendheid van Amazon stond echter wel onder druk. Onder aan de streep kwam het verlies uit op 2 miljard dollar. Dat wordt grotendeels veroorzaakt door het feit dat Amazon een afschrijving van 3,9 miljard dollar heeft gedaan op het belang in de elektrische voertuigmaker Rivian. Het aandeel Rivian is in het tweede kwartaal met 49 procent in koers gedaald. De totale afschrijving die Amazon dit jaar al gedaan heeft, bedraagt inmiddels 11,5 miljard dollar.

Bovendien heeft Amazon tijdens de pandemie enorm geïnvesteerd in opslagcapaciteit en het werven van arbeidskrachten om zo aan de exponentieel gestegen vraag te kunnen voldoen. Tijdens de pandemie is het personeelsbestand verdubbeld. Nu het een jaar later min of meer terug naar normaal is, heeft Amazon te maken met overcapaciteit. Het afgelopen kwartaal liep het personeelsbestand terug met 99.000 naar 1.520.000.

In reactie op de gestegen kosten heeft Amazon in de Verenigde Staten de prijzen van de Prime-abonnementen met ingang van maart jongstleden met 12 procent verhoogd. Per 15 september aanstaande worden de tarieven van de bezorg- en streamdiensten in Europa met maar liefst 43 procent omhoog gezet. Het betreft de eerste prijsverhoging in Europa sinds 2014.

Voor het lopende kwartaal verwacht Amazon een omzet te realiseren van 125 tot 130 miljard dollar. Dit komt neer op een groei van 13-17 procent. Hierbij wordt rekening gehouden met een kleine 4 procent aan nadelige wisselkoerseffecten. Amazon verwacht in het derde kwartaal weer zwarte cijfers te kunnen schrijven. De winstprognose ligt tussen 0-3,5 miljard dollar. De sterker dan verwachte prestaties van Amazon over het afgelopen kwartaal onderschrijven de positieve mening die wij bij Fintessa nog steeds hebben over het bedrijf.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Amazon in portefeuille.

Lees hier het hele artikel

augustus 29 06:00 2022 Print dit artikel

Toon meer artikelen

Over de auteur

Cashcow

Cashcow is het multimediale platform voor particuliere beleggers in Nederland. Het platform geeft inzicht in onder andere beleggingsfondsen, vermogensbeheer, vastgoed(fondsen), online beleggen, fiscale beleggingsmogelijkheden en andere alternatieve beleggingsvormen. Bovenmatige interesse is er voor nieuwe investeringsmogelijkheden.

Toon meer artikelen