Boskalis krijgt het tij weer mee

Koninklijke Boskalis N.V. is een toonaangevende expert op het gebied van baggeren en maritieme dienstverlening. Ten opzichte van het eerste halfjaar van 2019 boekte Boskalis dit jaar een hoger operationeel resultaat (net operating profit) dat kwam uit op 47,5 miljoen euro. Vorig jaar was dit nog een verlies van 40,9 miljoen euro.

Auteur: Martine Hafkamp (Fintessa Vermogensbeheer)

De ebitda bedroeg 204,1 miljoen euro, ruim 50 procent meer dan vorig jaar. Wel zijn de schepen en de geactiveerde goodwill als gevolg van de lage olieprijs (minder opdrachten) en de coronapandemie minder waard geworden. Hierop moest extra afgeschreven worden. Zo kwam er onderaan de streep een verlies in de boeken. De afschrijving van 147,8 miljoen euro (non-cash!) resulteerde in een verlies van 96,4 miljoen euro. Dit was vorig jaar nog 1,3 miljoen euro positief.

De omzet kwam in het eerste halfjaar uit op 1,3 miljard euro, gelijk aan vorig jaar. Vooral de baggermarkt had last van de heersende pandemie. Een en ander kwam trager op gang door lockdowns en reisbeperkingen. Er zijn echter geen orders gecanceld. De onder druk staande omzet in de baggermarkt werd goed gemaakt bij de sleep- en bergingsdiensten. Hier waren de omzet en winst hoger dan vorig jaar. De omzet van Offshore Energy was stabiel, maar dit kwam mede doordat sinds dit jaar de omzet van het overgenomen Horizon (zeebodemonderzoek) wordt meegeconsolideerd.

Waar topman Berdowski eerder nog vrij somber was over de nabije toekomst van Boskalis zei hij bij de presentatie van de halfjaarcijfers een sterk tweede halfjaar te verwachten. Het ebitda over 2020 zal naar verwachting uitkomen op zo’n 376 miljoen euro, gelijk aan dat van vorig jaar. ‘Dit had ik die maanden geleden nog niet durven dromen’, aldus Berdowski. Wel is natuurlijk het verdere verloop van de pandemie ongewis.

De afgelopen jaren verkocht Boskalis de belangen in de joint ventures Saam Smit, Keppel Smit en Kotug Smit (havenactiviteiten). Dit leverde het bedrijf zo’n 265 miljoen euro aan contanten op. De opbrengsten daarvan besteedde Boskalis deels aan de inkoop van eigen aandelen. Vanwege de uitbraak van het coronavirus werd dit inkoopprogramma eerder dit jaar stopgezet. Cash is King in dit soort onzekere tijden. Om dezelfde reden werd ook het dividend geschrapt (scheelt 65 miljoen euro cash). Nu Boskalis bevestigd heeft gekregen dat de orders binnen blijven komen en gewoon uitgevoerd kunnen worden, is er weer vertrouwen. Daarom wordt het aandeleninkoopprogramma herstart. Van de 100 miljoen euro (zo’n 3 procent van het aantal uitstaande aandelen) die aan eigen aandelen ingekocht zal worden, was zo’n 64 miljoen euro gerealiseerd tegen gemiddeld 20,07 euro per aandeel. Er wordt dus nog zo’n 36 miljoen euro ingekocht.

Boskalis krijgt het tij weer meeHet orderboek bedroeg ultimo juni maar liefst 4,66 miljard euro. Dit is dus bijna twee jaar werk. Het was maar iets minder dan ultimo 2019 toen er voor 4,72 miljard euro aan orders op voorraad was. De orderintake loopt intussen vrolijk door. Ook na presentatie van de halfjaarcijfers is dat het geval. Zo gaat Boskalis voor het Rijk en de Waterschappen de IJsseldijk tussen Zwolle en Olst versterken en ook die in de Krimpenerwaard. De orders bedragen 200 miljoen euro. Ook zal het bedrijf vijf drijvende windturbines transporteren en installeren voor de kust van Schotland. Vanuit Turkije kwam de opdracht om de langste hangbrug ter wereld te realiseren (4,6 km). Van deze laatste orders werden geen financiële gegevens bekendgemaakt.

Waarschijnlijk zal Boskalis een grote order (‘honderden miljoenen’) aan IHC gunnen. Deze net geredde scheepsbouwer door onder meer de overheid en HAL, niet heel toevallig ook grootaandeelhouder van Boskalis met 43,5 procent, is volgens Berdowski de meest serieuze kandidaat voor de bouw van 2 hopperzuigers (baggerschepen).

Ondanks de problemen en de grote afschrijvingen de afgelopen jaren, hebben we bij Fintessa tot op heden altijd vertrouwen gehouden in de onderneming. De sterke balans, de orders die binnen blijven komen, de lange termijntrends (klimaatverandering, de nog immer groeiende vraag naar fossiele brandstoffen, de groei in LNG-export, windparken op zee), het goede management, het uitgesproken vertrouwen van de grootaandeelhouder HAL en het, tot voor kort, aantrekkelijke dividendrendement waren hiervoor de redenen. Dit is nu, nu het herstel lijkt ingezet, niet anders.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Boskalis in portefeuille.

Lees hier het hele artikel

september 28 06:00 2020 Print dit artikel

Toon meer artikelen

Over de auteur

Cashcow

Cashcow is het multimediale platform voor particuliere beleggers in Nederland. Het platform geeft inzicht in onder andere beleggingsfondsen, vermogensbeheer, vastgoed(fondsen), online beleggen, fiscale beleggingsmogelijkheden en andere alternatieve beleggingsvormen. Bovenmatige interesse is er voor nieuwe investeringsmogelijkheden.

Toon meer artikelen