Met de wereld in lockdown, is er een leegte ontstaan die om invulling vraagt. Esport neemt een deel van deze rol op zich. Het is goed mogelijk dat de crisis fungeert als katalysator voor de opkomst van digitale sport, een van de segmenten van esport. Een trend die wordt ondersteund door televisie en door bekende sporters.
In de afgelopen paar maanden zijn de dagelijkse bezoeken aan het door MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) en schietgames gedomineerde esportplatform Twitch enorm gestegen: van 1,4 miljoen per dag in februari 2020 naar 2,5 miljoen in april (zie afbeelding 1). Maar ook sportgames zijn fors in populariteit toegenomen. Autoracen nam het voortouw: eind maart trok de eNASCAR iRacing in de VS 1,4 miljoen kijkers op televisie. En in het Verenigd Koninkrijk stemden begin april bijna 5 miljoen mensen af op een digitaal gesimuleerde Grand National, de belangrijkste paardenrace van Europa.
Zelfs vóór de pandemie was de wereld van de traditionele sport al begonnen aan een opmars in de digitale wereld. Zo hadden veel voetbalclubs al een esportteam opgericht. De Formula 1 Esports Series trok sinds de oprichting in 2017 jaarlijks al tienduizenden gamers. Door de crisis kwam deze trend in een stroomversnelling. Ook mensen die voorheen nooit interesse hadden in videogaming doen nu voor het eerst mee als deelnemer of als toeschouwer.
Is digitale sport dankzij de crisis een nieuwe groeimotor voor esport in het algemeen? Wij denken van wel. Sportgames vormen momenteel nog een relatief klein deel van een sector die historisch wordt gedomineerd door MOBA- en schietgames zoals League of Legends en Call of Duty. Dat betekent dat er nog veel ruimte is voor groei (zie afbeelding 2).
Afb. 2: er is ruimte voor groei van het aantal bezoeken aan sportgames
Bron: VanEck-analyse op basis van aantallen YouTube-abonnees. Hierbij moet worden aangetekend dat YouTube gericht is op kijkers in Europa en Noord-Amerika. In Azië zijn de platformen Huya, DouYu en Bilibili populairder. Sportgames omvatten ook racespellen (2 procentpunt). Gegevens per 23 april 2020.
Hieronder leggen we uit waarom we denken dat traditionele sport waarschijnlijk een blijvende groeimotor is voor esport:
Afb. 3 deel van de bevolking dat kijkt naar sport en esport
Bron: VanEck-analyse op basis van Newzoo-gegevens, Statista. Gegevens sport over 2017. Gegevens esport over 2019.
Een van de blijvende gevolgen van de pandemie zou dus heel goed een verschuiving kunnen zijn van de wereld van fysieke sport naar de digitale wereld van esport. Alle ingrediënten voor een trendversnelling zijn aanwezig. We weten alleen nog niet hoe groot die verschuiving wordt. Maar stel je eens voor hoe groot de esportwereld zou kunnen zijn als de populariteit van esport die van traditionele sport ook maar zou benaderen…
Cashcow is het multimediale platform voor particuliere beleggers in Nederland. Het platform geeft inzicht in onder andere beleggingsfondsen, vermogensbeheer, vastgoed(fondsen), online beleggen, fiscale beleggingsmogelijkheden en andere alternatieve beleggingsvormen. Bovenmatige interesse is er voor nieuwe investeringsmogelijkheden.