Givaudan smaakt naar meer

Het Zwitserse Givaudan, in 1895 opgericht als parfumerie, is vandaag de dag de grootste producent van geur- en smaakstoffen ter wereld met een marktaandeel van ruim 25 procent.

Men is wereldwijd vertegenwoordigd met 114 verschillende locaties. Hieronder bevinden zich 68 centra voor onderzoek en ontwikkeling en 46 productiefaciliteiten. Volgend jaar zal er in Zurich een hypermodern R&D-centrum worden geopend. De totale omvang van de markt voor geur- en smaakstoffen bedraagt ongeveer 22 miljard Zwitserse frank.

De organisatiestructuur is met twee divisies vrij overzichtelijk. In de eerste divisie zijn de smaakstoffen ondergebracht en in de andere de geurstoffen. De omzet is vrijwel gelijk verdeeld over deze twee divisies.

De smaakstoffendivisie is goed voor 54 procent (2,7 miljard Zwitserse frank) van de totale omzet waarvan;
Zoetstoffen (13 procent) voor bakproducten, chocola en kauwgom
Smaken voor dranken (33 procent) als softdrinks, sappen, oplosdrankjes
Hartige smaakstoffen (39 procent) klant en klaar maaltijden, snacks, soepen, worsten, vleesproducten
Smaakstoffen voor zuivelproducten (15 procent) ijsjes, yoghurts, toetjes en margarines.

De geurstoffendivisie is goed voor 46 procent (2,3 miljard Zwitserse frank) van de totale omzet. Deze geuren worden vervolgens toegevoegd aan;
Verzorgingsproducten (69 procent) personal care, haar- en huidverzorging, schoonmaakproducten, luchtverfrissers en mondverzorging.
Schoonheidsproducten; cosmetica en eau de toilette (13 procent)
Parfums (18 procent)

Vorig jaar werd 43 procent van de omzet gerealiseerd in markten met een hoge groei, het andere gedeelte werd in de volwassen markten behaald. In geld uitgedrukt leidt dat tot de volgende verdeling:
Azië-Pacific: 1,36 miljard Zwitserse frank
Europa, Midden-Oosten, Afrika: 1,7 miljard Zwitserse frank
Latijns-Amerika: 620 miljoen Zwitserse frank
Noord-Amerika: 1,35 miljard Zwitserse frank

De overnames die sinds 2014 zijn gedaan door Givaudan passen binnen het beleid van de te realiseren groeidoelstellingen. Die houden in dat er gestreefd wordt naar een gemiddelde jaarlijkse organische omzetgroei van 4-5 procent en een gemiddelde jaarlijkse vrije kasstroom van 12-17 procent van de totale omzet. Sinds 2014 heeft het bedrijf 691 miljoen Zwitserse frank besteed aan acquisities. In 2014 werd Soliance (active beauty) ingelijfd, in 2015 Induchem (active beauty), 2016 Spicetec (flavours) en vorig jaar Activ International Vika B.V. (flavours).

Deze overnames hebben ervoor gezorgd dat de omzet vorig jaar is gestegen met CHF 315 mln.
Ook dit jaar heeft men zich op het overnamepad begeven. Niet alleen werden Centroflora Nutra (naturals) en Expressions Parfumées (fragrances) aan de activiteiten van Givaudan toegevoegd. De belangrijkste overname die in de afrondende fase zit is die van het Franse beursgenoteerde Naturex (naturals). Givaudan biedt voor deze overnamekandidaat 135 euro per aandeel. Dat komt neer op ongeveer 20 keer de winst. Daarmee wordt Naturex gewaardeerd op 1,29 miljard euro.

Naturex heeft een jaaromzet van 405 miljoen euro en is marktleider in de sector plantaardige geur- en smaakstoffen. Ter illustratie; DSM behaalt met soortgelijke activiteiten binnen haar divisie Personal Care en Aroma Ingredients een omzet van 353 miljoen euro. Naar verwachting zal door de overnames zowel de groei van de omzet als de groei van de winstgevend verder aantrekken.

De winstontwikkeling over het eerste halfjaar van 2018 viel enigszins tegen. De gestegen grondstofkosten konden maar beperkt in de eindprijzen doorberekend worden. Wel lopen de onderhandelingen hieromtrent nog. Daarom lijkt het waarschijnlijk dat de hogere grondstofprijzen in de tweede helft van het jaar wel doorberekend kunnen worden. Dat dit waarschijnlijk wel moet lukken komt omdat de smaak- en geurstoffen voor de meeste afnemers slechts 0,5-5 procent van de totale productkosten uitmaken. De operationele marge in 2017 bedroeg 216 basispunten. Door prijsverhogingen van producten en verdere kostenbesparingen door voortgaande integratie van de overnames moet de operationele marge in de tweede helft van dit jaar met 100 basispunten kunnen toenemen.

Givaudan is een defensief aandeel in de voedingssector met groeipotentieel door de gedane overnames en de toenemende vraag naar biologische producten waarin natuurlijke geur- en smaakstoffen zijn verwerkt. Het dividendrendement bedraagt ongeveer 2,5 procent. Extra aantrekkelijk is dat Givaudan in Zwitserse Frank rapporteert. In onzekere tijden wordt deze munt gezien als veilige haven. De huidige koerswinstverhouding van 30 is weliswaar hoog, maar voor Zwitserse begrippen niet zo vreemd. Als je in Zwitserland je geld op de bankrekening zet, moet je daar flink voor betalen. Een alternatief voor spaargeld zijn daardoor defensieve aandelen met een behoorlijk dividend.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Givaudan in portefeuille.

Lees hier het hele artikel

oktober 01 12:00 2018 Print dit artikel

Toon meer artikelen

Over de auteur

Cashcow

Cashcow is het multimediale platform voor particuliere beleggers in Nederland. Het platform geeft inzicht in onder andere beleggingsfondsen, vermogensbeheer, vastgoed(fondsen), online beleggen, fiscale beleggingsmogelijkheden en andere alternatieve beleggingsvormen. Bovenmatige interesse is er voor nieuwe investeringsmogelijkheden.

Toon meer artikelen