Just Eat Takeaway herzien

Eerder hield ik me op de vlakte over de waardering van Just Eat Takeaway, omdat de consistent hoge marges waar de sector van droomt niet overal haalbaar en realistisch zijn. De waarderingen in de sector doen mij nu toch denken dat dit aandeel wellicht ondergewaardeerd is.

Auteur: Robbert Manders, marktanalist bij IG

Over de afgelopen maanden hebben beleggers de waardering van het aandeel Just Eat naar beneden geduwd. Het staat nu nog maar op 0,4 keer de jaarlijkse bruto omzet van orders, terwijl zelfs de relatief zwakke concurrent Deliveroo op 0,65 keer de orderwaarde staat. Verder zijn alle concurrenten met eigen beursnotering duurder dan Just Eat of Deliveroo en staat het aandeel op een verlies van ongeveer 45% tot zover in 2021, terwijl de AEX ruim 26% hoger staat en ook nog dividend uitkeerde. Dat is een gat van ruim 70%.

Een positief punt achter de recente koersdalingen is dat deze sector breed zijn en zijn ingegeven door het idee in de markt (dat ik al langer had) dat de lage marges en stevige concurrentie in de meeste bezorgmarkten nog even zal aanhouden. Juist de koersdalingen zorgen ervoor dat managers van Deliveroo, Just Eat en Uber Eats zich achter de oren gaan krabben of hard groeien ten koste van de winst nu wel een goed idee is. Deze bedrijven hebben nu een slechtere toegang tot de kapitaalmarkt en geld ophalen om te groeien is nu een pijnlijkere exercitie dan voorheen. Als alle partijen óf marketinguitgaven verminderen óf de prijzen verhogen, is dat goed voor alle maaltijdbezorgers.

Just Eat Takeaway herzienDaarnaast is er nieuwe Europese regelgeving in de maak om flexwerk bij platformbedrijven aan banden te leggen. Dit is met name nadelig voor de concurrenten van Just Eat die vaak het bezorgmodel hanteren waarbij zij (tegen een scherpe prijs) bezorgen voor het restaurant. Just Eat heeft veel last van deze concurrentie en een verandering van het model is positief voor Just Eat. Neem bijvoorbeeld Spanje dat deze wetgeving al invoerde. Deliveroo trok zich terug uit die markt, wat uiteraard gunstig is voor de overgebleven spelers.

Een ander punt met de koersdalingen is dat ook Jitse Groen, de CEO van Just Eat Takeaway, deze ziet. Hij weet ook dat de beste bescherming tegen een vijandige overname een hoge beurskoers is. Er moet wel wat gebeuren om de beurskoers terug op het pad omhoog te krijgen. Er zijn behalve de marges nog andere knoppen waar hij aan kan draaien, waaronder de verkoop van iFood. Eerder lag er een bod van €2,3mrd op deze deelneming van Just Eat en dat vond het management te laag. Deze deelneming is niet geconsolideerd, wat betekent dat de resultaten niet in de normale winst- en verliesrekening te vinden zijn en dus niet eens zijn meegenomen in de eerdergenoemde omzet multiple. Ik denk dat beleggers dit daardoor over het hoofd zien. Een verkoop kan naar mijn inschatting de koers van Just Eat met gemakkelijk 5% laten stijgen.

Er is genoeg reden om het nu wel te verkopen. Er staan al meerdere boze beleggers aan de poort te rammelen en met een beetje pech krijgt Just Eat er niet alleen meer boze activisten bij, maar ook nog een vijandige overname en dat moet echt een nachtmerrie zijn voor de CEO. Vandaar dat een snelle verkoop van iFood logisch is. Voor beleggers is dit juist goed nieuws, want het aandeel noteert rond de laagste koers in drie jaar tijd.

Lees hier het hele artikel

december 13 06:00 2021 Print dit artikel

Toon meer artikelen

Over de auteur

Cashcow

Cashcow is het multimediale platform voor particuliere beleggers in Nederland. Het platform geeft inzicht in onder andere beleggingsfondsen, vermogensbeheer, vastgoed(fondsen), online beleggen, fiscale beleggingsmogelijkheden en andere alternatieve beleggingsvormen. Bovenmatige interesse is er voor nieuwe investeringsmogelijkheden.

Toon meer artikelen