KPN heeft ijzersterke marktpositie

Koninklijke KPN levert telecomdiensten aan consumenten en bedrijven en is in Nederland marktleider in vaste en mobiele telefonie. Daarnaast biedt KPN internet- en televisiediensten aan. Voor zakelijke klanten is het bedrijf actief in IT-diensten als cloud computing en beveiliging. KPN maakt deel uit van de Stoxx Europe Telecommunications Index en neemt daarin de tiende plaats in naar grootte. Op de thuismarkt concurreert KPN met T-Mobile en VodafoneZiggo.

Auteur: Martine Hafkamp, algemeen directeur Fintessa Vermogensbeheer

In 1994 kreeg KPN een beursnotering aan de Amsterdamse effectenbeurs. Met deze beursgang was de overheid niet langer de enige aandeelhouder. In 2006 verkocht de staat de laatste aandelen. Het bedrijf zag zijn koers tot grote hoogten stijgen tijdens de dot.com bubbel. In het jaar 2000 bereikte de koers zelfs een niveau tot boven de 70 euro. De afgelopen twee decennia kon het koersverloop echter weinig beleggers inspireren. De bodem werd in 2013 neergezet op een koers van 1,38 euro. Wel bleef het aandeel geliefd onder de oude garde en het aantrekkelijke dividendrendement was de voornaamste reden om dit fonds in portefeuille te houden. Een andere reden om in het aandeel te beleggen was de van tijd tot tijd oplevende overnamefantasie. Nu staat het aandeel op 3,30 euro.

Het Mexicaanse América Movil, het Zweedse EQT en het Amerikaanse Stonepeak zagen pogingen het bedrijf over te nemen echter mislukken. Het management heeft een overname namelijk nooit zien zitten en heeft voor een stevige beschermingsconstructie tegen vijandige overnames gezorgd. Een overname zonder de goedkeuring van de directie is eenvoudig onmogelijk. Bovendien zou de Nederlandse regering een overname dienen goed te keuren aangezien KPN inmiddels als een nationaal belang wordt beschouwd.

Trui of Wifi

KPN heeft ijzersterke marktpositieWanneer het gaat om de keuze tussen een warm huis met slecht internet of de verwarming iets lager maar wel een goede Wifi dan kiezen de meeste consumenten vermoedelijk voor het laatste. Dan maar liever een extra trui aan. De telecomsector rendeert dan ook doorgaans goed wanneer het onrustig is op de beurzen. Dat is dit jaar ook weer het geval.

KPN wordt dit jaar op de beurs beloond voor een koerswijziging die in 2018 werd ingezet onder de toenmalige topman Maximo Ibarra. De Colombiaanse Italiaan was weliswaar maar anderhalf jaar bestuursvoorzitter, maar hakte in die tijd wel een cruciale knoop door. KPN ging na jarenlang getwijfeld te hebben, het vaste kopernetwerk vernieuwen en volledig over op glasvezel. De aanleg van glasvezel heeft de rem gezet op het vertrek van klanten die eerder de kabel verkozen boven een koperaansluiting. En huishoudens geven ook steeds meer uit aan telecomdiensten. Ze betalen extra voor hogere internetsnelheden, stapelen abonnementen op streamingdiensten en extra zenderpakketten voor TV. Na jaren van omzetdaling ziet het bedrijf de inkomsten nu al weer een aantal kwartalen groeien. In 2022 zal de omzet voor het eerst in tien jaar weer toenemen. Jarenlang kon alleen een hogere winst behaald worden door te snijden in de kosten.

De overgang naar glasvezel was niet zonder risico. De aanleg van de infrastructuur voor supersnel internet vergt zeer grote investeringen en in het hele land de straat opengooien is een ingewikkelde operatie. KPN laat echter zien dit goed aan te kunnen. Het bedrijf ligt op koers om de beloofde 8 miljoen glasvezel aansluitingen in 2026 te realiseren. Tegelijkertijd blijven de financiën op orde. Het dividend groeit en KPN koopt voor het eerst sinds lange tijd weer aandelen in.

Over het tweede kwartaal realiseerde KPN een omzet van 1.314 miljard. Het bedrijfsresultaat na leases kwam uit op 595 miljoen euro en de nettowinst op 186 miljoen euro. De verwachtingen voor het hele jaar wat betreft de operationele winst na leases als de vrije kasstroom werden gehandhaafd. De gestegen inflatie heeft KPN goed weten te verwerken. Voor aandeelhouders betekent dit een beloofd dividend van 0,143 per aandeel over dit jaar wat resulteert in een dividendrendement van 4,25 procent. Daarnaast heeft KPN nog een inkoopprogramma eigen aandelen lopen.

Kosten

Kostenbesparingen waren lang een beproefd middel voor KPN om ondanks de dalende omzetten de resultaten onder de streep op peil te houden. Het bedrijf digitaliseert zijn dienstverlening en het aantal medewerkers daalt gestaag. Nu het aantal klanten weer groeit stijgen de kosten ook weer mee, bijvoorbeeld voor extra monteurs en call centers die moesten worden opgeschaald. Volgens KPN zijn dit ‘goede kosten’. KPN houdt vast aan de investeringsplannen voor heel 2022 van 1,2 miljard euro. Ook over 2023 zal het naar verwachting dit bedrag investeren. Dit gaat uiteraard vooral naar de uitrol van glasvezel.

De telecomsector ligt er sterk bij in deze tijden van hoge inflatie en afnemende economische groei. Deze sector zou dan ook prima in de portefeuille opgenomen kunnen worden. KPN is wel wat duurder dan de meeste sectorgenoten. Zo heeft KPN een koerswinstverhouding van 19, tegen bijvoorbeeld Deutsche Telekom 14 en Vodafone 16. Het dividendrendement is hoger dan dat van Deutsche Telekom (3,9 procent) maar lager dan dat van Vodafone (6,2 procent). Daar staat echter een ijzersterke marktpositie in Nederland tegenover en een relatief lage schuldenratio. KPN is bovendien verder met de uitrol van glasvezel dan de concurrenten. De defensieve kwaliteiten en solide balansverhoudingen maken KPN tot een mooie belegging in deze moeilijke tijden.

Auteur heeft privé geen positie in het aandeel KPN, cliënten van Fintessa evenmin.

Lees hier het hele artikel

augustus 15 06:00 2022 Print dit artikel

Toon meer artikelen

Over de auteur

Cashcow

Cashcow is het multimediale platform voor particuliere beleggers in Nederland. Het platform geeft inzicht in onder andere beleggingsfondsen, vermogensbeheer, vastgoed(fondsen), online beleggen, fiscale beleggingsmogelijkheden en andere alternatieve beleggingsvormen. Bovenmatige interesse is er voor nieuwe investeringsmogelijkheden.

Toon meer artikelen