May the (Sales)force be with you

Salesforce is een cloud gebaseerd platform voor customer relationship management (CRM). Het optimaliseert elk bedrijfsproces waarbij klantinteractie plaatsvindt, zoals marketing, sales, commerce en klantenservice. Salesforce biedt zijn cloud based softwareoplossingen aan in abonnementsvorm. Dit wordt Software as a Service (SaaS) genoemd. Salesforce is marktleider in CRM.

Auteur: Martine Hafkamp, algemeen directeur Fintessa Vermogensbeheer

Het heeft een omzetaandeel van 20 procent in dit segment. Dat is meer dan zijn vier grootste concurrenten bij elkaar. Enkele van deze concurrenten zijn Microsoft Dynamics, Oracle Netsuite en SAP. Salesforce is gevestigd in San Francisco. Het bedrijf werd opgericht door Marc Benioff in 1999. Benioff werkte eerder voor Oracle en bracht Salesforce in 2004 naar de beurs. Het bedrijf heeft 60.000 werknemers en maakt sinds vorig jaar deel uit van de Dow Jones-index, als vervanger van Exxon Mobil.

Bedrijven als Salesforce hanteren de abonnementsvorm. De klanten van dit SaaS-model doen geen eenmalige aankopen maar abonneren zich op een dienst of product, een buitengewoon succesvol businessmodel. Sinds de beursnotering in 2004 is het aandeel een zeer goede belegging geweest. Het was goed voor een rendement van 30 procent gemiddeld per jaar over de afgelopen 17 jaar. Een forse outperformance van de S&P 500-index. Salesforce bleek aanvankelijk net als andere grote technologiefondsen een grote winnaar van de coronacrisis. In september vorig jaar bereikte het zijn voorlopige top met een koers van 281 dollar. Sindsdien geraakte het aandeel enigszins in verval.

Naast het feit dat alle technologiefondsen sindsdien achterbleven door rotatie naar andere sectoren had deze koersval nog een andere oorzaak. Begin december won Salesforce namelijk de felle overnamestrijd met Microsoft om softwareproducent Slack. Salesforce gaat het bedrijf voor 27,7 miljard dollar overnemen, een premie van 55 procent boven de beurskoers van 24 november. Sinds de aankondiging van deze deal heeft het aandeel Salesforce het minder gedaan dan de Nasdaq.

Slack

May the (Sales)force be with youNu is Slack niet de eerste grote overname van Salesforce. Zo werd in 2013 Exact Target voor 2,5 miljard dollar ingelijfd. In 2016 volgde Demandware voor 4,6 miljard dollar en in 2018 MuleSoft voor 6,5 miljard dollar. In 2019 werd data analysebedrijf Tableau gekocht voor 15,7 miljard dollar en recent dus de duurste van het rijtje, Slack voor 27,7 miljard. Boze tongen beweren wel dat Salesforce zijn afnemende organische groei middels deze forse overnames tracht te compenseren. De overnames dragen echter ook bij aan de goede resultaten. Daar het steeds bedrijven uit andere sectoren (geen CRM) zijn stelt het Salesforce in staat tot cross-selling. Salesforce heeft in zijn bestaan een geannualiseerde omzetgroei van 20 procent (vergelijkbaar met Google) weten te realiseren.

Voorafgaand aan de rapportage van de cijfers over het eerste kwartaal waren analisten dan ook vooral geïnteresseerd in de mate waarin Salesforce op eigen kracht had weten te groeien. Welnu, de vrees dat de oorspronkelijke business sterk aan het afkoelen is werd geen bewaarheid. De resultaten waren outstanding. Zo realiseerde Salesforce een omzetgroei van 23 procent ten opzichte van vorig jaar, beter dan verwacht. De omzet kwam uit op 5,96 miljard dollar over het eerste kwartaal. De winst per aandeel was met 97 cent per aandeel ook aanmerkelijk beter dan de verwachte 88 cent. De verwachtingen voor het tweede kwartaal werden naar boven bijgesteld. Voor het gehele jaar verwacht Salesforce nu 26 miljard dollar omzet te gaan behalen. De overname van Slack is naar verwachting tegen het einde van het tweede kwartaal afgerond en zal voor 500 miljoen dollar aan omzet bijdragen.

Autonoom

Daarmee werd duidelijk dat Salesforce ook heel goed zonder Slack kan groeien. Slack draagt immers maar voor 2 procent aan het resultaat bij. De organische groei is nog steeds goed voor zo’n 20 procent op jaarbasis. Wel is het de vraag in hoeverre deze forse overname de komende tijd verteerd zal gaan worden. Zware overnames hebben meestal negatieve koersreacties tot gevolg. Aan de andere kant kan men stellen dat dat reeds in de koers is verwerkt. Zo noteert Salesforce momenteel 234 dollar, 17 procent onder het hoogste punt van vorig jaar. De overname heeft van Salesforce van een succesvolle koploper een achterblijver gemaakt.

Met een koerswinstverhouding van 48 is Salesforce zeker niet goedkoop. Ook in vergelijking met andere grote techpeers (Microsoft, Alphabet, Apple, Facebook) valt het aandeel duur uit. Salesforce is echter wel de topnaam in de cloud computing software industrie. Het platform heeft al jaren een ongelooflijk momentum en een goed trackrecord in het betreden van nieuwe markten. De verdere digitalisering van de economie zal de groei van dit bedrijf ondersteunen.

Salesforce is sinds zijn beursgang in 2004 zonder meer een goede belegging geweest. Het rendement bedroeg gemiddeld 30 procent per jaar. En dat 17 jaar lang. Daarmee doet Salesforce niet onder voor andere grote technologie giganten. De overname van Slack heeft de koers van het aandeel echter een opdoffer gegeven. Beleggers twijfelen toch even aan de capaciteit van Salesforce om deze overname te kunnen verwerken.

Daarmee zijn we meteen aangeland bij het risico dat beleggers in Salesforce lopen. Sinds 2013 heeft het management een trackrecord van steeds grotere overnames opgebouwd. Was de eerste overname nog maar 2,5 miljard dollar groot, iedere volgende stap was groter. Niet vreemd, ieder succes verhoogde het zelfvertrouwen van het management. De laatste twee overnames (Tableau en Slack) zijn echter van een behoorlijke omvang. Mocht de laatste overname wederom een succes worden, dan is dat goed voor de beleggers. Er is echter weinig fantasie voor nodig om vervolgens te voorspellen wat de volgende stap van het management dan zal worden. Er bestaat het risico dat er een dag komt dat Salesforce zich in een (te) grote overname gaat verslikken.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Salesforce evenmin in portefeuille.

Lees hier het hele artikel

juni 21 06:00 2021 Print dit artikel

Toon meer artikelen

Over de auteur

Cashcow

Cashcow is het multimediale platform voor particuliere beleggers in Nederland. Het platform geeft inzicht in onder andere beleggingsfondsen, vermogensbeheer, vastgoed(fondsen), online beleggen, fiscale beleggingsmogelijkheden en andere alternatieve beleggingsvormen. Bovenmatige interesse is er voor nieuwe investeringsmogelijkheden.

Toon meer artikelen