Op de koffie bij Nestlé

Het Zwitserse Nestlé, het grootste voedingsconcern ter wereld, doet haar status van marktleider eer aan. Ook in deze tijden van schaarste en oplopende grondstofprijzen, presteert het concern uitstekend en is het zelfs in staat te profiteren van de huidige omstandigheden. Waar de ‘peers’ aangeven problemen te hebben met de distributie, noodzakelijke prijsverhogingen en dalende volumes, rept Nestlé hier nauwelijks over in het persbericht dat de derde kwartaalrapportage begeleidt.

Auteur: Martine Hafkamp, algemeen directeur Fintessa Vermogensbeheer

Nestlé is de grootste koffieproducent ter wereld met merken als Nescafé, Nespresso en (in licentie voor de retail) Starbucks. Ook is Nestlé de grootste in gebotteld water met onder andere Vittel, Perrier en San Pellegrino. En, na Mars is Nestlé de grootste producent ter wereld in diervoeding voor kleine huisdieren met merken als Purina, Friskies en Gourmet (niet te verwarren met een ander merk van Nestlé, Garden Gourmet, wat vleesvervangers zijn).

Nestlé heeft tegenwoordig geen aparte productdivisies meer, maar is vooral regionaal georganiseerd. De wereld is in drie stukken verdeeld (Amerika’s; Europa incl. Rusland, Midden Oosten en Noord Afrika; Afrika, Oceanië en Azië) waar de producten als diervoeding, gebotteld water, babyvoeding, chocola, melkproducten et cetera verkocht worden. Alleen Nespresso en Nestlé Health Science zijn nog zelfstandige productdivisies vanwege hun hoge organische groei.

Resultaten

Op de koffie bij NestléOnlangs presenteerde Nestlé de cijfers over de eerste negen maanden. De Zwitsers verhoogden de omzetverwachting voor dit jaar, ondanks de ‘uitdagingen’ die men ervaart door hogere grondstofkosten en distributieproblemen. De verhoging van de omzetverwachting was al de tweede keer dit jaar. In plaats van een verwachte omzetgroei in de range van 5-6 procent, gaat het concern nu uit van een autonome omzetgroei van 6-7 procent. De sterke koffieverkopen zijn de grootste groeidrijver, waarbij Starbucks met een omzetgroei van 15,5 procent de kroon spant. Daarnaast ziet Nestlé haar inspanningen op het gebied van diervoeding beloond met een dubbelcijferige groei. Negatief was de omzetgroei van babymelk, waar men hinder ondervindt van wereldwijd lagere geboortecijfers en, dankzij de coronapandemie, flink lagere verkopen in China.

Over de eerste negen maanden van dit jaar kwam de omzet uit op 63,3 miljard Zwitserse frank, een toename van 2,2 procent. Wisselkoersschommelingen en desinvesteringen drukten de omzet met respectievelijk 2 en 3,3 procent. Van de omzet werd ruim 14 procent via e-commerce gerealiseerd, een groei van ruim 17 procent. Autonoom steeg de omzet met 7,6 procent waar de markt uitging van 6,6 procent. In de ontwikkelde markten bedroeg de groei 7,1 procent, in de opkomende markten was dit 8,3 procent. De autonome groei over de eerste negen maanden werd gerealiseerd met een volumegroei van 6 procent.

Doorberekenen

De gestegen inputkosten kunnen goed worden doorberekend. Nestlé heeft de eigen prijzen in de eerste negen maanden met 1,6 procent kunnen verhogen (2,1 procent in alleen het derde kwartaal). Nestlé verwacht dan ook dit jaar een onderliggende operationele marge van ongeveer 17,5 procent te realiseren én deze op de middellange termijn zelfs te kunnen verbeteren. Winstcijfers bleven bij de update over de eerste negen maanden achterwege, die komen pas weer bij de jaarcijfers.

In het derde kwartaal deed Nestlé een belangrijke overname. Het concern kocht voor 5,75 miljard dollar The Bountiful Company, een Amerikaans bedrijf in voedingssupplementen, voor 5,75 van investeringsmaatschappij KKR. De merken van The Bountiful Company worden toegevoegd aan Nestlé Health Science. Daarnaast bezit Nestlé 23,3 procent van L’Oréal met een waarde van ruim 50 miljard euro. L’Oréal publiceerde overigens eveneens prima kwartaalcijfers. Activistische aandeelhouders eisen al langer dat Nestlé dit belang van de hand doet, maar vooralsnog is daarvan geen sprake. En waarom zou het concern ook? Dit jaar is er op het  belang in L’Oréal al ruim 25 procent rendement gemaakt.
Als de ‘star performer’ binnen de voedingssector wordt Nestlé inmiddels fors gewaardeerd. De koerswinstverhouding voor 2021 bedraagt 26,3. Alleen Procter & Gamble komt in de buurt van de Zwitsers met een koerswinstverhouding van 23,8. Voor Unilever wordt ‘slechts’ 18,6 keer de winst betaald, voor Danone 17,2 keer en voor het Amerikaanse Kraft Heinz slechts 13,5 keer. Kwaliteit kost nu eenmaal geld.

Nestlé is een defensief aandeel met een aantrekkelijk dividend en een ietwat forse waardering. In mijn opinie kunnen de aandelen in de portefeuilles worden aangehouden. Nestlé past goed in de huidige marktontwikkelingen waar, als gevolg van inflatie, bij beleggers meer interesse ontstaat voor aandelen met pricing power.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Nestlé in portefeuille.

Lees hier het hele artikel

november 08 06:00 2021 Print dit artikel

Toon meer artikelen

Over de auteur

Cashcow

Cashcow is het multimediale platform voor particuliere beleggers in Nederland. Het platform geeft inzicht in onder andere beleggingsfondsen, vermogensbeheer, vastgoed(fondsen), online beleggen, fiscale beleggingsmogelijkheden en andere alternatieve beleggingsvormen. Bovenmatige interesse is er voor nieuwe investeringsmogelijkheden.

Toon meer artikelen