Premiumbier zorgt voor meer omzet bij AB Inbev

AB Inbev is de afgelopen jaren aan een indrukwekkende opmars bezig. Het bedrijf is dankzij een heel agressieve overnamestrategie in rap tempo uitgegroeid tot ‘s werelds grootste bierbrouwer.

Waar Heineken vooral op eigen kracht probeert te groeien heeft AB Inbev handig gebruik gemaakt van goedkoop krediet om een enorme fusie- en consolidatieslag in gang te zetten en schaalvoordelen te creëren. Inmiddels zijn de kaarten zijn aardig geschud in bierland al vallen kleinere, aanvullende acquisities nooit uit te sluiten.

De kans is redelijk groot dat mensen die van een biertje houden afnemer zijn van AB Inbev. Bekende merken zijn Hoegaarden, Jupiler, Leffe, Budweiser, Corona, Stella Artois, Budweiser en Bud Lite.

In het tweede kwartaal heeft de grootste bierbrouwer ter wereld slechts 0,8% meer bier verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Ondanks de kleine toename in volume steeg de omzet van AB Inbev organisch toch et 4,7 procent nar ruim 14 miljard dollar. Deze hogere omzet werd vooral gerealiseerd doordat de bierbrouwer meer duurdere biertjes verkocht. Die waren ook goed voor de winst. Het bedrijfsresultaat steeg met 7% naar 5,6 miljard dollar en de winst per aandeel met bijna 16 procent naar 1,10 dollar. De winst kwam lager uit door de hoge marketinguitgaven. Als hoofdsponsor van het WK Voetbal gaf AB Inbev zo’n 2 miljard dollar uit aan de promotie van Budweiser. In de Verenigde Staten liep AB Inbev tegen een paar logistieke probleempjes aan. Brazilië was ook voor AB Inbev een moeilijke markt. Wel speelde mee dat carnaval dit jaar niet in het eerste kwartaal viel zoals in 2017. Dat zorgde voor een slechte vergelijkingsbasis.

AB Inbev is jaarlijks veel geld kwijt om aan de renteverplichtingen te voldoen. De grote overnames zijn betaald met (goedkoop) krediet, maar door de forse bedragen die ervoor zijn neergelegd, lopen de rentelasten aardig in de papieren. Eind vorig jaar stond er een netto schuld van 104 miljard dollar op de balans. Deze is grotendeels (zeer) langlopend gefinancierd. Het bedrijf betaalt nu circa 4,5 procent aan rente over de leningen die het heeft uitstaan. Daaraan is AB Inbev dit jaar bij benadering 4,8 miljard dollar kwijt. Dat is veel geld, maar de hoogte van dit bedrag loopt terug dankzij een hoge operationele kasstroom van meer dan 15 miljard dollar.

AB Inbev wil de leverage versneld terugbrengen. Tegelijkertijd wil AB Inbev haar aandeelhouders een royaal, oplopend dividend voorschotelen. Op de huidige koers vertaalt zich dat in een dividend van 4,1 procent. Verder wordt er gestreefd naar een verhouding van de netto schuld ten opzichte van het bedrijfsresultaat van ongeveer 2. Deze bedraagt op dit moment ongeveer 4,5. De ratio kan worden verbeterd door de schulden terug te dringen en/of het bedrijfsresultaat te verbeteren.

AB Inbev is door beleggers afgestraft door een paar Amerikaanse en Braziliaanse haarscheurtjes in het groeimodel. Hoewel de tegenvallers in de Verenigde Staten en Brazilië niet onderschat mogen worden, moet het management in staat worden geacht deze te overwinnen. Er is bovendien voldoende financiële ruimte om de schuldenberg terug te dringen. De recente koersdruk zorgt voor een aantrekkelijk instapmoment in ‘s werelds grootste bierbrouwer.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel AB Inbev in portefeuille.

Lees hier het hele artikel

augustus 20 06:01 2018 Print dit artikel

Toon meer artikelen

Over de auteur

Cashcow

Cashcow is het multimediale platform voor particuliere beleggers in Nederland. Het platform geeft inzicht in onder andere beleggingsfondsen, vermogensbeheer, vastgoed(fondsen), online beleggen, fiscale beleggingsmogelijkheden en andere alternatieve beleggingsvormen. Bovenmatige interesse is er voor nieuwe investeringsmogelijkheden.

Toon meer artikelen