Tencent nog lang niet uitgespeeld

Tencent is een Chinees internetconglomeraat dat in alle belangrijke deelmarkten een vinger in de pap heeft; van social media tot e-commerce. De diverse diensten hebben honderden miljoenen (Chinese) gebruikers. Van alle tijd die in China gespendeerd wordt op internet was dat in 2017 54% op apps van Tencent. Als gevolg van de nieuwe game-wetgeving daalde dit vorig jaar naar 47%.

Zoals bekend bemoeit de Chinese overheid zich nadrukkelijk met de ondernemingen in het land. Ook Tencent ontkomt niet aan de tucht van Xi Jinping en zijn Politbureau. Zo heeft de Chinese overheid vorig jaar bedacht dat videogames de belangrijkste oorzaak zijn van de toegenomen bijziendheidsproblemen van de Chinese jeugd. Ook zouden de tere zieltjes niet tegen het toch forse geweld in de games opgewassen zijn, zijn de games verslavend en moeten kinderen vaker naar buiten om te bewegen. Daarom voerde de overheid leeftijdsgrenzen in voor het kopen en spelen van de videogames. Deze werden echter in groten getale omzeild.

Als gevolg daarvan kreeg Tencent een geheel verbod opgelegd op de verkoop en het updaten van de meeste van haar spellen. Aangezien videospelletjes 41% van Tencents’ omzet uitmaken werd het aandeel op de beurs hard geraakt. Inmiddels heft de Chinese overheid steeds meer verbodsbepalingen op. De laatste stand van zaken is dat Tencent weer 95 van haar spellen mag verkopen, updaten en in licentie geven. Mede hierdoor is het aandeel vanaf het dieptepunt eind oktober vorig jaar aan een gestaag herstel bezig. Overigens wachten er nog zo’n 5.000 games op goedkeuring…

In oktober werd het nog afgeblazen, maar op 12 december kwam de beursgang van Tencent Music alsnog. Deze vond in de Verenigde Staten plaats. Vanwege het slechte beursklimaat werden de aandelen tegen 13 dollar per stuk geplaatst, de onderkant van de eerder afgegeven bandbreedte. Met ruim 1 miljard dollar was het de grootste beursgang sinds die van Alibaba in 2014. Inmiddels staat het aandeel Tencent Music aanzienlijk hoger en lijkt de beursgang alsnog een succes.

Tencent Music lijkt veel op het bij ons veel bekendere Spotify. Echter Spotify heeft slechts 200 miljoen actieve gebruikers, Tencent Music minstens 800 miljoen waarvan 4% betalend. Waar Spotify nog wacht op het eerste winstgevende kwartaal, maakt Tencent Music wel gewoon winst (in 2017 200 miljoen dollar). De muziekstreamingdienst onder Tencent Music heet QQ Music.

TencentIn meer dan 300 bedrijven (waaronder veel startups) heeft Tencent een belang. Naast het Japanse SoftBank is Tencent een van de grootste investeerders in technologische ontwikkelingen. De meest lucratieve deelname het belang van 40% in het Amerikaanse Epic Games, bekend van het wereldwijde zeer populaire computerspel Fortnite. Ook werkt men graag samen met grote Europese bedrijven. Zo is er een samenwerkingsverband met de Duitse farmaceut Merck. Samen hebben ze digitale platforms in China opgezet waar Chinese burgers terecht kunnen voor de behandeling van diverse gezondheidsproblemen. Tevens werkt Tencent samen met de Franse supermarktketen Carrefour voor de e-retail bij de Chinese megasupermarktketen Yonghui. Tencent heeft hier een belang van 5% in.

De cijfers over het laatste kwartaal van vorig jaar komen naar verwachting op 21 maart. De cijfers over het derde kwartaal overtroffen zoals gebruikelijk de verwachtingen van analisten. De totale omzet kwam uit op 80,6 miljard yuan (11,9 miljard dollar) waarbij vooral de omzet uit betaaldiensten en cloudservices met 69% flink groeide. Deze toename ving de 4% lagere omzet uit videogames meer dan op. De nettowinst groeide met 15,5% tot 19,7 miljard yuan. De winst per aandeel kwam uit op 2,061 yuan waar 1,91 yuan verwacht werd. Het aantal gebruikers van WeChat groeide met 10% naar 1,08 miljard. De inkomsten uit advertenties groeiden met 47% naar 16,25 miljard yuan.

Bovenstaande tekst geeft volgens mij voldoende reden voor een koopadvies. Natuurlijk zijn er de nodige risico’s met betrekking tot de Chinese overheid. Daarbovenop zwakt de economische groei in China af wat gevolgen zal hebben voor de resultaten van Tencent. De stijgende omzet- en winstpercentages van tientallen procenten jaar op jaar zullen daardoor waarschijnlijk tot het verleden behoren. Desondanks zal Tencent naar verwachting nog steeds in staat zijn om bovengemiddeld te groeien.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Tencent in portefeuille.

Lees hier het hele artikel

maart 04 07:00 2019 Print dit artikel

Toon meer artikelen

Over de auteur

Cashcow

Cashcow is het multimediale platform voor particuliere beleggers in Nederland. Het platform geeft inzicht in onder andere beleggingsfondsen, vermogensbeheer, vastgoed(fondsen), online beleggen, fiscale beleggingsmogelijkheden en andere alternatieve beleggingsvormen. Bovenmatige interesse is er voor nieuwe investeringsmogelijkheden.

Toon meer artikelen