De juiste plaatsen voor groei in de VS

Als de markt op macro-economische ontwikkelingen op de korte termijn gefixeerd is, moeten beleggers op een andere manier gaan denken. Zoek in de Verenigde Staten naar de bedrijven en sectoren die profiteren van duidelijke groeitrends voor de lange termijn en geen speelbal zijn van het macro-economische wel en wee van een land.

De juiste plaatsen voor groei in de VSNieuwe groeicijfers zijn altijd voorpaginanieuws. Terwijl de Amerikaanse economie van de Verenigde Staten zich langzaam maar zeker verder herstelde, werden beleggers de afgelopen jaren voortdurend opgeschrikt door berichten over een naderende vertraging of recessie. Daardoor ontstond er angst in de markt. Maar voor actieve beleggers is het volgen van de jongste macro-economische cijfers niet de beste manier om aandelen te vinden die vooruitzicht bieden op houdbare groei.

De verwachting is namelijk dat veel sectoren de komende jaren aanzienlijk sterker zullen groeien dan de Amerikaanse economie, hoe snel het bbp ook zal stijgen. Zoeken naar bedrijven die kunnen profiteren van structurele en houdbare groeitrends is een van de manieren waarop actieve beleggers op lange termijn outperformance kunnen realiseren.

Autosector

In de auto-industrie bijvoorbeeld neemt de vraag naar geavanceerde veiligheidssystemen gestaag toe. De inkomsten uit vooruitstrevende driver-assistance systemen zullen de komende jaren snel stijgen, want het aantal geïnstalleerde systemen zal volgens de prognoses toenemen van 3% van de voertuigen nu naar 30% in 2020. Na 2018 zullen vrijwel alle nieuw gebouwde auto’s zo’n systeem hebben.

Deze trend wordt gevoed door consumentenvoorkeuren, veranderingen in wet- en regelgeving en prikkels vanuit de verzekeringsbranche. Normaal gesproken is de groei in de automobielsector cyclisch, omdat de autoverkopen stijgen en dalen met het economisch tij. Maar naarmate deze systemen een standaardvoorziening in steeds meer nieuwe modellen worden, verwachten we dat de omzetgroei veel gelijkmatiger gaat worden.

Digitale reclame in opmars

Digitale reclame is een ander gebied dat aan een opmars bezig is. Grote Amerikaanse consumentenbedrijven besteden een steeds belangrijker deel van hun reclamebudgetaan digitale reclame, omdat deze investeringen de laatste vijf jaar een aanzienlijk hoger rendement opleveren dan traditionele reclame, ondanks de magere economische groei.

Een andere veelbelovende bron van groei is Big Data. Onder invloed van social media, Netflix, YouTube en het Internet of Things neemt de hoeveelheid data in de wereld exponentieel toe. Al die informatie moet worden opgeslagen, getransporteerd, geanalyseerd en beschermd. Dat schept geweldige groeikansen die waarschijnlijk ook bij veranderende economische omstandigheden zullen standhouden.

War on cash

Technologie is echter niet de enige katalysator voor een duurzame en structurele groei. Neem bijvoorbeeld de sector gezondheidszorg. Mensen die ziek zijn, hebben nu eenmaal medicijnen nodig, ook als het economisch minder gaat. Door de vergrijzing van de Amerikaanse bevolking stijgt de vraag naar geneesmiddelen. En de Affordable Care Act heeft een aardverschuiving in de aantallen patiënten en de bestedingspatronen teweeggebracht die weinig effect zal ondervinden van de richting of omvang van de economische groei.

Een ander voorbeeld is de financiële sector, die vaak als kwetsbaar voor het economisch tij wordt beschouwd. Binnen de sector echter profiteren de creditcardbedrijven van de geleidelijke overgang van contant geld en cheques naar allerlei elektronische betaalvormen in de toekomst. Als gevolg hiervan groeit het aantal onderliggende transacties bij sommige bedrijven al enige tijd met circa 10%. Dat is ongeveer twee tot drie keer zo snel als de onderliggende consumentenbestedingen. Bij een economische vertraging zou die groei misschien wat afzwakken, maar nog altijd robuust blijven vergeleken bij die van andere bedrijven, omdat de verschuiving naar elektronisch betalen niet meer te stuiten is.

Voorzichtig zijn

In de detailhandel en de industrie daarentegen zijn de winsten sterker afhankelijk van de bbp-groei en de renteontwikkelingen. En in de energiesector krijgen de meeste bedrijven het moeilijk als het economisch slechter gaat, vooral wanneer een inzinking van de olieprijzen het centrale probleem vormt. Dat betekent niet dat u alle cyclische bedrijven moet mijden. Maar het is wel zaak om voorzichtig te zijn met aantrekkelijke aandelenkansen in dergelijke sectoren vanwege de onzekerheid over de economische groei.

De bullmarkt is inmiddels zeven jaar oud en de groei van de Amerikaanse economie is bescheiden. Dit betekent dat sommige sectoren het beter zullen doen dan andere. Selectief te werk gaan is in dit klimaat cruciaal om de aandelen te vinden die kunnen profiteren van buitengewone groei en bestand zijn tegen de enorme uitdagingen om op lange termijn rendement te genereren.

Het bericht De juiste plaatsen voor groei in de VS verscheen eerst op The Asset.

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
april 25 14:00 2016 Print dit artikel