Keuze voor advies-of-niet vooral kostenkwestie

Goede informatievoorziening en de goede naam en faam van een dienstverlener spelen ook een belangrijke rol bij het nemen van een beslissing hierover. Overtuigende resultaten uit het verleden komen pas op de vierde plaats. 

Dit blijkt uit een representatief onderzoek onder Nederlandse particuliere beleggers met een belegd vermogen van 50.000 euro of meer uitgevoerd door Kantar TNS in opdracht van de Britse assetmanager Schroders.

Zelf beleggen populair

Van de 372 ondervraagde Nederlandse beleggers geeft een kleine 60 procent aan zelf te beleggen, zonder raadpleging van een vermogensbeheerder of adviseur. Iets minder dan een kwart maakt (daarnaast) gebruik van de diensten van een beleggingsadviseur, 16 procent heeft vermogen in beheer gegeven.

 

Daarnaast belegt 7 procent op een sterk geautomatiseerd platform, oftewel maakt gebruik van een robo-adviesdienst.

 

In het onderzoek is niet alleen gevraagd hoe mensen op dit moment beleggen, maar ook in hoeverre ze geïnteresseerd zijn in andere bedieningsconcepten, zonder dat ze daar al gebruik van maken.

Robo-advies

Het percentage Nederlandse beleggers dat gebruikmaakt van robo-advies is met 7 procent nog laag, maar tegelijkertijd geeft 26 procent van de beleggers aan hier wel in geïnteresseerd te zijn.

Behalve vanwege de kosten – robo-advies is over het algemeen goedkoop – vinden zij deze vorm van dienstverlening vooral interessant vanwege de geboden assistentie bij het opstellen en onderhouden van een portefeuille.

Bijna de helft van de mensen die geïnteresseerd zijn in robo-advies belegt nu zelf, 22 procent belegt met behulp van een adviseur in beleggingsfondsen, 14 procent heeft zijn vermogen in beheer gegeven.

Toch moeten geïnteresseerden in robo-advies volgens Kantar TNS niet zozeer gezocht worden onder zelfbeleggers. De mensen die interesse hebben in robo-advies hebben namelijk ook een bovengemiddelde interesse voor beleggen met behulp van een reallife-beleggingsadviseur of een vermogensbeheerder.

De interesse voor robo-advies komt vooral van beleggers die er nu al prijs op stellen hun beleggingen geheel of gedeeltelijk uit te besteden, op welke manier dan ook.  

Uit het Schroders-onderzoek blijkt verder dat beleggers die het beheer over hun vermogen volledig overlaten aan een vermogensbeheerder zich meer dan gemiddeld laten leiden door de goede naam en faam van die partij.

Opvallend is dat deze groep veel minder dan gemiddeld geïnteresseerd is in duurzaamheid en in het laten meewegen van ESG-criteria in het beleggingsbeleid, terwijl veel banken en vermogensbeheerders hier wel op inzetten. 

Dit artikel is gepubliceerd in het Fondsnieuws-magazine Focus op risico dat op 26 oktober is verschenen.

 

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
oktober 28 09:51 2016 Print dit artikel

Toon meer artikelen

Over de auteur

Fondsnieuws

Fondsnieuws is het grootste online platform voor beleggingsprofessionals in Nederland.

Toon meer artikelen