Stedelijke digitalisering is hot, zo beleg je erin

Nu al woont meer dan de helft van de wereldbevolking in een stad. In 2050 zal dat twee derde zijn. Hoe houd je de stad dan leefbaar en aantrekkelijk om in te wonen? Hoe zorg je dat er genoeg werkgelegenheid is? En hoe doe je dat zonder het milieu te belasten?

Nu al produceren steden 70 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Dit zijn de vragen die slimme steden proberen op te lossen. En dat doen ze door middel van technologie. 

Kopenhagen

Kopenhagen bijvoorbeeld, dat wordt beschouwd als een van de koplopers in Europa, is mede dankzij de inzet van technologische innovaties hard op weg om in 2025 CO2-neutraal te zijn.

Daarnaast heeft de Deense hoofdstad zijn waterverlies teruggebracht van 40 procent naar 7 procent door slimme sensoren te installeren die lekken detecteren, en kan de stad onderhoud beter plannen omdat zichtbaar is welke plekken in het netwerk door hoog verbruik het snelst slijtage vertonen.

Kopenhagen heeft ook slimme vuilnisbakken die afvalwagens laten weten waar ze moeten zijn, zodat ze geen overbodige rondjes rijden.

Dichter bij huis, in de Utrechtse wijk Lombok, rijden bewoners in elektrische auto’s die als mini-energiecentrales worden gebruikt. De batterijen van de auto’s slaan stroom op die overdag is opgewekt door huizen met zonnepanelen.

Als de auto’s weer aan de laadpaal worden gekoppeld, leveren ze de overgebleven energie terug aan de huizen. De proef met dit duurzame energiesysteem moet, zo hopen de partijen verenigd in Smart Solar Charging, een voorbeeld worden voor de rest van de wereld.  

Netwerken

Wat een stad tot een slimme stad maakt, is de mogelijkheid om netwerken te vormen, zegt Henk Grootveld (foto), fondsmanager van Rolinco en hoofd van het trend investing team van Robeco.

‘Een kennisnetwerk, de aantrekkingskracht van een universiteit dus, en een netwerk voor jonge ondernemers zijn essentieel. Anders word je een slaapstad of openluchtpark.’

Maar ook netwerken in de vorm van een snelle, gratis internetverbinding die alles met elkaar verbindt. ‘Neem het beleveren van een supermarkt in de binnenstad; het beste tijdstip daarvan hangt af van de drukte in het verkeer en in de winkel.’ Als die processen efficiënter worden geregeld, wordt de stad slimmer.

Overal ter wereld investeren overheden en bedrijven in smart cities. Van Hamburg tot Yinchuan, en van Philips tot Cisco. Al gebruikt Bas Boorsma, directeur Internet of Things & City Digitization bij Cisco, de term smart city zelf niet. 

‘Het is een containerbegrip. En hebben we het over steden of gemeenschappen, metropolen of kernregio’s zoals de Randstad of over landen?’ Liever spreekt hij over community digitization.

Van één ding is Boorsma overtuigd. Alleen als steden innovaties omarmen, zullen ze toekomstbestendig zijn. ‘Digitaal darwinisme’ noemt hij het. ‘Niet de sterkste, maar de innovatiefste overleeft.’ 

Cisco voorziet een sterke groei in slimme netwerken. Waar het Amerikaanse bedrijf nu in meer dan honderd steden actief is, zullen dat er binnen twee tot drie jaar zo’n duizend zijn.

Tien jaar is het nu actief op het gebied van stedelijke digitalisering. Wil een stad bijvoorbeeld een slimme parkeeroplossing, dan rolt Cisco daarvoor een netwerk uit en fungeert het tegelijk als architect en aannemer in het proces voor andere toeleveranciers, van sensoren tot data-analyse.

Smart cities zijn dus big business. Maar welke sectoren en bedrijven profiteren van de stedelijke digitalisering en welke niet? Dat is de vraag die Henk Grootveld van Rolinco moet beantwoorden. Een lastige taak, want bij dit soort grote technologische veranderingen is het altijd veel makkelijker om de slachtoffers aan te wijzen dan de winnaars.

‘Neem de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Daardoor gaat het autobezit afnemen. Daar gaat de automobielindustrie de dupe van worden. Waarschijnlijk gaan er maar één of twee producenten overleven. Maar welke? Of het nou BMW, Tesla of Apple Auto wordt, ik weet het niet.’ 

Toeleveranciers

Daarom hanteert Grootveld de ‘emmertjes en schepjes-strategie’: hij kijkt naar de toeleveranciers. ‘Ik weet niet wie de winnaar gaat worden in zelfrijdende auto’s. Maar ik weet wel dat die hele auto vol komt te hangen met sensoren. Dus dan gaan wij in de sensorenleveranciers zitten.’ 

Rolinco is 600 milljoen euro groot. Van de zestig aandelen vallen er twintig binnen de trend industrial renaissance, waarin smart city-gerelateerde zaken als internet of things, zelfrijdende auto’s en robotisering bij elkaar komen.

In portefeuille zitten onder andere sensorenproducent Sensata, nutsbedrijf Nexterra, windmolenproducent Vestas en robot- en smart grid-maker ABB. Maar ook belegt Rolinco in softwarebedrijven Dassault Système en PTC, en specialisten in cybersecurity zoals Check Point en Palo Alto.

Over tien jaar zullen er grote stappen zijn gezet in het slimmer maken van steden, denkt Grootveld. Vooral in energienetwerken en internet of things. ‘De sneltreinvaart waarin de technologie zich ontwikkelt, zorgt ervoor dat de smart city er vanzelf komt. Er is maar één ding dat ervoor kan zorgen dat de trein zijn bestemming nooit bereikt, en dat is cyber insecurity.’ 

Alles wat deel uitmaakt van een netwerk en dus met het internet is verbonden, ondergaat volgens Boorsma van Cisco nu al wereldwijd 2,5 miljoen cyberdreigingen per seconde. ‘Er zijn twee soorten organisaties. Organisaties die zijn gehackt en organisaties die niet wéten dat ze zijn gehackt.’

Geen wonder dus dat Cisco cybersecuritybedrijven opkoopt en Robeco erin belegt. 

Dit artikel is gepubliceerd in het Fondsnieuws-magazine Focus op risico.

 

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
november 14 01:00 2016 Print dit artikel

Toon meer artikelen

Over de auteur

Fondsnieuws

Fondsnieuws is het grootste online platform voor beleggingsprofessionals in Nederland.

Toon meer artikelen