Blauwtulp wil met online label concurreren met Alex

Met de propositie wil de vermogensbeheerder de concurrentie aangaan met Alex. Net als Alex belegt Koen niet in beleggingsfondsen, maar in individuele aandelen.

Het voordeel van beleggen in individuele aandelen is volgens Blauwtulp dat dit transparanter is, de totale kosten lager liggen dan bij fondsen, er een betere outperfomance mogelijk is en de herkenbaarheid bij de klant groter is.

‘Normaal gesproken zijn beheerconcepten die beleggen in individuele aandelen voor klanten met kleinere vermogens te duur’, vertelt Denis Hatenboer van Blauwtulp, ‘maar als gevolg van een heel efficiënt ingericht systeem kunnen we de kosten laag houden. We werken met Lynx dat op zijn beurt het platform van Interactive Brokers gebruikt waaraan services zijn toegevoegd. ’ 

De beheervergoeding bedraagt 0,1 procent per maand, wat neerkomt op ruim 1,2 procent per jaar. Doordat er direct in aandelen wordt belegd, komen hier echter geen kosten voor onderliggende fondsen meer bij. 

De portefeuilles zullen zo’n 50 tot 60 posities gaan bevatten. De eerste selectie van de aandelen vindt plaats op basis van een systematisch model. ‘Daarna volgt er een definitieve selectie door onze ervaren traders.’

Dynamische asset allocatie

Net als Alex kan Blauwtulp ook besluiten volledig uit aandelen te gaan. Dit kan gebeuren ‘als wij denken dat dat nodig is om het risico voor onze klanten te managen.’

Blauwtulp is de nieuwe naam van het voormalige T&E Inmaxxa van Harry Geels en Arent Thijssen, dat op zijn beurt ontstond uit een samenvoeging tussen Inmaxxa en T&E Effecten in 2013. In 2014 sloot ook Goris & Ledru zich aan.  

Online propositie in de mode

Blauwtulp is niet de enige die kansen ziet voor een online propositie. Vorig jaar zomer kondigde Hof Hoorneman aan er met eentje te komen. Ook relatief nieuw zijn Dexxi van Indexus, Pritle (het voormalige Fundix) en ‘Mijn Appeltje voor de Dorst’ van Verwer & Janssen. ING lanceerde enige tijd geleden ‘Geld voor Later’, maar begin dit jaar bleek de bank deze dienst alweer niet meer aan te bieden aan nieuwe klanten. De propositie sloeg onvoldoende aan.

Naast onlinebeheer onder het Koen label blijft Blauwtulp Wealth Management ook traditioneel face-to-face beleggingsadvies en vermogensbeheer aanbieden. Wel heeft Blauwtulp onlangs de toegang tot traditioneel beleggingsadvies en vermogenbeheer voor nieuwe klanten verhoogd van 250.000 euro belegbaar vermogen naar 500.000 euro. Dit heeft volgens het bedrijf te maken met toegenomen kosten voor onder andere compliance.

Voor klanten met 5 miljoen vrij belegbaar vermogen is Blauwtulp ook in te huren als family office.   

Meer achtergronden op Fondsnieuws:

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
februari 02 14:00 2017 Print dit artikel

Toon meer artikelen

Over de auteur

Fondsnieuws

Fondsnieuws is het grootste online platform voor beleggingsprofessionals in Nederland.

Toon meer artikelen