‘Reputatie afhankelijk van goede data- en privacybescherming’

Data-management wordt voor bedrijven steeds belangrijker en kostbaarder en de mate van transparantie bepaalt het vertrouwen in het bedrijf, schrijft Alix Chosson, Analyst Responsible Investment bij Standard Life Investments, in een rapport.

Binary world

Data speelt een bepalende rol in onze huidige maatschappij en economie. Maar naast nieuwe kansen brengt het ook nieuwe risico’s met zich mee. Hoe bedrijven omgaan met de gegevens van klanten is bepalend voor hun reputatie.

Een toenemend aantal bedrijven verzamelt en verwerkt persoonsgegevens om het gedrag van (potentiële) klanten in het verleden en heden te beoordelen en in de toekomst te voorspellen. Door Big Data verandert de manier waarop bedrijven opereren en concurreren door snellere en slimmere besluitvormingsprocessen. Als data een belangrijk concurrentiemiddel voor bedrijven is, dan is data management cruciaal. Vooral de verzameling en verwerking van persoonsgegevens vereist specifieke maatregelen die de privacy en beveiliging daarvan moeten waarborgen.

De risico’s van verkeerd omgaan met data, of zelfs inbraak in persoonlijke gegevens, groeien exponentieel. Toezichthouders zien de noodzaak van striktere regelgeving, maar moeten het evenwicht vinden tussen het recht op privacy, zorgen rond de nationale veiligheid en het bevorderen van innovatie en digitale ontwikkeling.

Regelgeving nog in kinderschoenen

Regelgeving rond privacy en databescherming bevindt zich nog in de kinderschoenen. Het is ook sterk afhankelijk van het land en de sector. Europa loopt voorop in het pleidooi voor bescherming van de privacy. Nieuwe ‘digitale rechten’ zijn in opkomst, zoals het recht om ‘vergeten te worden’. Dit zal enorme implicaties kunnen hebben voor de bedrijfsmodellen van digitaal opererende bedrijven. Wereldwijd en in alle sectoren zullen aan bedrijven hogere eisen worden gesteld en verplichtingen met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens voor hen gelden. De nalevingskosten zullen fors zijn, evenals de kosten die voortvloeien uit de juridische risico’s die bedrijven lopen.

Voor digitaal opererende bedrijven is het hebben van goede data- en privacybescherming onmisbaar om het vertrouwen van consumenten voor zich te winnen en op te bouwen. De reputatie van bedrijven – een key asset in de digitale wereld – is ervan afhankelijk. Bedrijven staan voor de uitdaging om transparant te zijn over hun data management en hun businessmodel. Zij moeten hun verantwoordelijkheid nemen en een veilig gebruik van hun producten of diensten kunnen garanderen.

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
december 22 10:12 2015 Print dit artikel

Toon meer artikelen

Over de auteur

Cashcow

Cashcow is het multimediale platform voor particuliere beleggers in Nederland. Het platform geeft inzicht in onder andere beleggingsfondsen, vermogensbeheer, vastgoed(fondsen), online beleggen, fiscale beleggingsmogelijkheden en andere alternatieve beleggingsvormen. Bovenmatige interesse is er voor nieuwe investeringsmogelijkheden.

Toon meer artikelen