Sectoranalyse: Angst voor recessie treft autosector

Logische vragen voor beleggers zijn kortom: Staat de sector voor een inhaalslag? Wordt het tijd weer in te stappen? En zo ja, hoe kan de rit het best worden gemaakt?

Autoshow

Als de Autosalon een graadmeter is, zal het met de sector dit jaar zeker goed komen. Tijdens de 86e editie van de Zwitserse beurs staan er weer meer producenten op de vloer dan een jaar eerder. De primeurs lopen uiteen van nieuwe elektrische uitvoeringen van de standaardmodellen van het net 100 jaar geworden BMW tot de onthulling van de Bugatti Chiron, het nieuwe paradepaardje uit de stal van het geplaagde Volkswagen-concern. 

Zelfs ondernemer Victor Muller is met zijn Spyker teruggekomen van de rand van een faillissement en is na een paar jaar afwezigheid terug in Genève. Van de – ​erg op zijn voorganger Aileron lijkende – ​Preliator, denkt de Spyker-CEO er in het Engelse Coventry maar liefst 50 in elkaar te zetten. 

Trends

Automotive profiteert van het economisch herstel, wijst de Rabobank in een analyse over de sector in Nederland. Vooral Nederlandse particulieren zijn weer vaker bereid een nieuwe auto te kopen. De bank merkt de auto aan als cruciaal vervoermiddel en ziet het gebruik ervan verder toenemen. Lagere brandstofprijzen ondersteunen deze trend. 

Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek zijn in 2015 in ons land 449.000 nieuwe auto’s gekocht. Dat is 16 procent meer dan een jaar eerder. Wel werd de stijging deels ingegeven door fiscale veranderingen, aldus de rekenmeesters.

Binnen Europa is Duitsland de grootste automarkt. Hier werden vorig jaar ruim 3,2 miljoen nieuwe auto’s verkocht. Wereldwijd werden in 2014 naar schatting zo’n 75 miljoen auto’s verkocht. 

Risico’s

De aantrekkende verkopen in Nederland vertellen echter maar een klein deel van het verhaal. Door de angst voor een wereldwijde recessie zijn beleggers in deze sector huiverig geworden. Bovendien kampt de sector wereldwijd nog steeds met overcapaciteit. Veel landen hebben noodlijdende autofabrikanten in de crisisjaren, toen de verkopen instortten, met staatssteun overeind gehouden.

Veel beleggers zullen de luchtfoto’s kennen van vlaktes aan onverkochte nieuwe auto’s.  

Bij een belegging in de sector moet een belegger derhalve rekening houden met de cyclische aard en de moordende concurrentie. Niet voor niets, worden de aandelen van bedrijven met ‘premium brands’ en nieuwe technologie veel hoger gewaardeerd, zoals bijvoorbeeld BMW en Tesla. 

Fondsen

De bekendste exchange traded fund met uitsluitend autofabrikanten zag in 2011 het licht. First Trust Nasdaq Global Auto Index ETF (ticker: CARZ) bestaat uit een wereldwijd mandje met 37 bedrijven. De top 5 holdings van de ETF zijn: Toyota, Honda, General Motors, Ford en Daimler.

Net als enkele andere fondshuizen, voert BlackRock een tegenhanger met louter Europese bedrijven uit de sector. Naast fabrikanten zitten hier ook toeleveranciers in. Dit is de in Duitsland gevestigde – ​en tevens in Nederland geregistreerde  iShares Stoxx Europe 600 Automobiles & Parts UCITS ETF (SXAPEX). De Duitse merken Daimler, BMW, Volkswagen en Continental voeren de boventoon. Renault completeert de top 5 grootste posities van de tracker. 

Een belegging in een fonds dat op duurzame consumentengoederen is gefocust kan als alternatief worden gezien. Zo behoren namen als Toyota en Daimler ook tot de grootste beleggingen van een fonds als Parvest Equity World Consumer Durables (Classic-Distribution) van fondshuis BNP Paribas Investment Partners. 

Prestaties

Van de drie bovengenoemde fondsen staat iShares Stoxx Europe 600 Automobile & Parts voor de eerste twee maanden van dit jaar volgens cijfers van Morningstar op een min van 16,6 procent. First Trust Nasdaq Global Auto volgt met een verlies van 15,3 procent. Parvest Equity World Consumer Durables houdt volgens cijfers op deze site het verlies YTD beperkt tot 5,65 procent. 

Over 2015 boekten alle drie de fondsen evenwel een positief rendement. Maar ook hier was het Parvest dat bovenaan eindigde. Het schandaal rond de sjoemelsoftware​ bij Volkswagen zal vooral de autosector-ETF’s parten hebben gespeeld. De koers van de automaker uit Wolfsburg halveerde ten opzichte van de toppen begin vorig jaar. 

Fondsmanager Pamela Woo van Parvest Equity World Consumer Durables legt in haar beleid veel nadruk op technologische ontwikkeling als drijfveer van groei. Zo is het ‘nieuwe economie’ bedrijf Amazon.com de grootste belegging binnen het fonds. 

Daarentegen was bijvoorbeeld 2013 met name voor iShares Stoxx Europe 600 Automobile & Parts – ​met relatief meer gewicht op de ‘oude economie’ – ​een topjaar met een plus van 41,7 procent.  

Meer achtergronden op ​Fondsnieuws:

Lees hier het hele artikel

  Article "tagged" as:
  Categories:
maart 09 09:25 2016 Print dit artikel